Fotocredit: Paro

Debatt om MDGs ledermodell

Innledning til debatten under MDG LM 2018 ble leda av Lage Nøst, som intervjua Rasmus Hanson og Birte Simonsen om hvordan MDG bør ledes. Et av argumentene fra Birte var at «ombord på en båt kan godt to kapteiner sette kursen sammen». Det var trist å oppleve en sørlending med så stor mangel på maritim lederkompetanse og -kunnskap, men vi tok det med humør og argumenterte innen samme fagområde.

13. mai 2018

Kjære landsmøte. Kjære Birte. Som MDG Nordlands eneste leder skal eg ta deg på ordet. All respekt til vår historie. All respekt til tanken om likestilling, flat struktur og det å tale på vegne av et fellesskap istedet for å trone på toppen, som sjef over andre. All respekt for at talspersonmodellen har vært god for MDG. I fortida.

Som vi hørte under jubileumsmiddagen i går kveld, bestod partiet vårt av en liten samling framtidsretta og kloke mennesker, i flere år etter starten i 1988. Våre gründere rodde rundt i en liten robåt, med lite behov for å ha en skipper ved roret.

Nå er det nye tider, MDG er mange ganger større enn for bare få år siden, og våre velgere har gitt oss i oppdrag å navigere et skip. Den forholdsvis plutselige overgangen fra en pram til et skip, har gjort at vi henger igjen med en ledermodell som er uforenlig med det å navigere profesjonelt og avansert, gjennom stadig grovere hav. Et skip på vår størrelse er avhengig av å ha ei besetning som ledes av én kaptein. Det har vår tusenårige erfaring som sjøfartsnasjon lært oss.

Kjære landsmøte og kjære Birte; på et skip er det mange flere oppgaver enn å sette kursen. På godt og vondt lever vi ikkje i seilskutealderen lengre. I vår moderne og avanserte verden, nå 30 år etter tidenes morgen, må ethvert skip, organisasjon, bedrift eller politisk parti ha et godt mannskap, gode tillitsvalgte, en ledergruppe med dyktige mellomledere og kun én leder som alle, både internt og eksternt, har en krystallklar oppfatning av hvem er. Oppfordrer alle til å arbeide for at MDG blir et politisk parti med en tydelig og klar leder.

Bent Bakkan
leder MDG Nordland