Fotocredit: Privat

– Fylkesråden må støtte lavere fartsgrenser

Statens Vegvesen vil gjøre 30 km/t til utgangspunktet for fartsgrenser i byer og tettsteder. – En julegave fylkesrådet bør ta imot med åpne armer, mener Miljøpartiet De Grønne.

25. november 2025

Vegnormal N300 Trafikkskilt er noe de færreste av oss har et forhold til. Men i dette dokumentet ligger de nasjonale fartsgrensekriteriene, som har stor betydning for fartsgrensene på kommunal vei, fylkesvei og riksvei rundt om i Nordland.

– Nordland fylkeskommune får svært mange henvendelser fra kommuner, FAU-er, grendelag og enkeltpersoner som vil ha lavere fart i sine nærmiljø. Disse henvendelsene avvises ofte av fylkeskommunen, med henvisning til fartsgrensekriteriene.

Det sier Håkon Møller, gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne på fylkestinget. Han mener fylkesrådet må støtte Vegvesenet når de foreslår endringer som gjør det lettere for fylkeskommunen å sette ned fartsgrensene.

– Dette er en julegave fylkesrådet bør ta imot med åpne armer. Disse endringene vil gjøre det lettere for fylkeskommunen å innfri ønskene fra innbyggere i Nordland. Politikerne i Akershus og Vestland har allerede støttet endringene, poengterer han.

 

Ber fylkesrådet sende uttalelse

Mange av innspillene til fylkeskommunen gjelder fartsgrenser utenfor tettbygd strøk. Møller og MDG mener de foreslåtte endringene likevel er viktige.

– I praksis betyr forslaget at hensynet til trafikksikkerhet, nærmiljø og folkehelse får veie tyngre, mens fremkommelighetshensyn blir noe mindre viktig. Det er akkurat slik folk rundt om i fylket ber oss prioritere.

Forslaget er på høring til 1. desember. I et skriftlig spørsmål til fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP), argumenterer Møller for at fylkesrådet bør sende en formell uttalelse som støtter forslaget:

«Undertegnede mener forslaget kan gi fylkeskommunen økt handlingsrom til å imøtekomme ønskene fra innbyggere i fylket vårt. Det ser imidlertid ikke ut til at fylkesrådet har planlagt å behandle saken verken i rådet eller fylkestinget.

Vil fylkesråden uttale seg til høringen på vegne av Nordland fylkeskommune?»

 

Les hele spørsmålet fra fylkestingsrepresentant Håkon Møller (MDG) under.

 

Forlag til nye fartsgrensekriterier i tettbygd strøk

Som ombudspersoner for innbyggere i Nordland får vi mange innspill fra lokale aktører som kommuner, grendelag eller skoler som ønsker redusert fartsgrense langs fylkesvei. I mange tilfeller avvises innspillene med henvisning til de nasjonale fartsgrensekriteriene, som skal ligge til grunn for vurderingene som gjøres av fylkeskommunen som vegeier og Statens Vegvesen som skiltmyndighet.

Vegvesenet har i høst foreslått endringer i vegnormal N300 Trafikkskilt, med høringsfrist 1. desember. En av endringene angår de nasjonale fartsgrensekriteriene. I forslag til nytt kapittel 11 foreslås det at 30 km/t skal være utgangspunktet i tettbygd strøk, og kan settes høyere dersom det anses forsvarlig av skiltmyndigheten.

Flere kommuner og fylkeskommuner har sendt inn høringssvar. Blant annet har Akershus fylkeskommune uttalt at de støtter de foreslåtte endringene. De ber videre om at det startes et arbeid for å endre veitrafikkloven og skiltforskriften slik at 30 km/t kan bli generell fartsgrense i tettbygd strøk.

Undertegnede mener forslaget kan gi fylkeskommunen økt handlingsrom til å imøtekomme ønskene fra innbyggere i fylket vårt. Det ser imidlertid ikke ut til at fylkesrådet har planlagt å behandle saken verken i rådet eller fylkestinget.

Vil fylkesråden uttale seg til høringen på vegne av Nordland fylkeskommune?