Grønn, eller gjerne hvit fredag. I alle fall ikke svart!

I dag får både kort og kontanter hvile, og fokus rettes bort fra galskap og forbruk. Interessant tanke?

23. november 2018

Adventstida kan være en fin tid, hvor vi nordmenn bruker tid på å tenke på de vi er glad i og forbereder julen. Dessverre drukner dette for mange av oss i et stadig større kjøpepress. Vi bombarderes med salgsplakater, Black Friday, og kjøpesentrene tilbyr shopping 24/7. Det er på tide å snu en ond sirkel. La oss gjøre fredag 23. november, til en grønn fredag!

Du er ikke mislykket om du ikke henger med på gavekjøret. Begrepet advent, som betyr “ventetid”, skal ikke være et et hamsterhjul. Barn skal ikke grue seg til å komme tilbake på skolen, fordi de ikke har fått de fineste gavene. Vi trenger mer tid, ikke mer stress.

Kjøpepresset og julestresset er ikke noe hver enkelt av oss har ansvar for alene. Det er et resultat av feilslått politikk. Vi måler hvordan vi lykkes som samfunn og politikere i økonomisk aktivitet, ikke hvorvidt vi har det bra. Det vil Miljøpartiet De Grønne endre på. Hensynet til mennesker og miljø må være overordnet målet om evig vekst i shopping. Derfor foreslår vi politikk som kutter  ressursforbruket, både gjennom teknologi og endringer i atferd. Vi har tre konkrete forslag:

• Påby at alt du kjøper skal kunne repareres.
  • Fjern momsen på deling og reperasjoner
  • Forby reklame rundt skoler og barnehager

Vi vil bidra til en ny kultur hvor den nye trenden blir å markere grønne fredager, kjøpefrie lørdager og reparasjonsuker og delemåneder, ikke Black Friday. Det er nemlig det planeten og vanlige folk trenger. Fine adventstider der vi tar vare på hverandre og kloden vi bor på, sammen.