Fotocredit: Foto: Jamal KhaWaja

Ville ta avstand til krigshandlinger – fikk fylkestinget mot seg

Miljøpartiet De Grønne, SV og Arbeiderpartiet tok til orde for våpenhvile, fredsforhandlinger og utreise for norske borgere på Gaza-stripen. En snuoperasjon fra Senterpartiet sørget for at uttalelsen ble stemt ned.

27. oktober 2023

– Dette er et tema med steile fronter og sterke meninger. Derfor fokuserte uttalelsen vår på respekt for folkeretten og omtanke for sivilbefolkningen på begge sider. En føler seg jo litt maktesløs når man likevel blir stemt ned, sier initiativtaker Håkon Møller i Miljøpartiet De Grønne.

Etter å ha jobbet frem en omforent uttalelse med Ap og SV hadde Møller håp om at uttalelsen skulle gå gjennom. Endringene fra MDGs opprinnelige utkast gjorde at Senterpartiets gruppe snudde da uttalelsen skulle stemmes over.

– Endringene som ble gjort endret ikke på balansen i utkastet vi først sendte ut til gruppene. Selv om Senterpartiet ville støttet førsteutkastet, var det uspiselig for andre partier. Min opplevelse er at det endelige forslaget var det som var best egna for å få brei støtte i fylkestinget, sier Møller, som mener det er symptomatisk at både Rødt, KrF og FrP – partier med vidt forskjellig utgangspunkt – stemte mot uttalelsen.

Foto: JaMal KhaWaja

– Ikke utenrikspolitikk

Enkelte vil kanskje mene at fylkestinget må være varsom med å mene noe om forhold utenfor Nordlands grenser. En slik kritikk er skivebom, ifølge Møller.

– Uttalelsen rettet seg mot vår egen regjering, og adresserer blant annet hensynet til flere hundre norske borgere som befinner seg i bomberegnet på Gaza-stripen. Halvparten av disse er barn. Dette er våre landsmenn, minner Møller om.

Møller mener likevel det er avgjørende å stille partene til ansvar for all voldsbruk som rammer sivile.

– På både israelsk og palestinsk side finnes det krefter som jobber for fred, og det finnes definitivt krefter som jobber for det motsatte. Her ligger oppskriften for å tale med en felles stemme fra norsk side.